Je klant helpen bij dreigende financiële problemen
In het kort
Als er (potentieel) een achterstand ontstaat op de lening van jouw klant, dan zijn er diverse middelen die de geldverstrekker en NHG in kunnen zetten. Zo kunnen betalingsachterstanden en gedwongen verkoop gelukkig in veel gevallen voorkomen worden.
- Gebruik de Beheertoets
- Check onze oplossingsmogelijkheden
De financiële situatie verandert
Je klant kan de hypotheeklasten mogelijk niet meer betalen doordat de financiële situatie verandert. Bijvoorbeeld door baanverlies, arbeidsongeschiktheid of het overlijden van de partner.
-
Informeer klanten over wat zij zelf kunnen doen om een betalingsachterstand te voorkomen.
-
Gebruik de Beheertoets om te bepalen welke lasten je klant kan dragen. De toets, handleiding en login zijn beschikbaar via Mijn NHG.
-
Is woningbehoud verantwoord voor de klant? Er zijn diverse middelen die de geldverstrekker in kan zetten voor een lening met NHG om de betaalbaarheid te verbeteren of woningbehoud te realiseren.
-
Probeer je de woning voor de consument te behouden? Maar is dit niet mogelijk binnen de Voorwaarden en normen? Dan mag je ons om een uitzondering vragen. Maar alleen als de consument wil meewerken aan de oplossing.
Met behulp van een Uitzondering in Beheer (VUB) kan de lening misschien verantwoord worden voortgezet met de borgstelling van NHG. De geldverstrekker kan een VUB voorstellen via Mijn NHG.
Mijn NHG
Heb je nog geen account voor Mijn NHG? Vraag direct een inlog aan.
Mogelijke oplossingen voor je klant
Het is belangrijk dat consumenten ook bij veranderde financiële omstandigheden de mogelijkheid krijgen om in hun woning te blijven wonen. We bieden je daarom verschillende oplossingen wanneer je klant in de problemen komt. Van vroeg in het proces tot na een verkoop met verlies.
Regulier beheer van de lening met NHG
De situatie of de wensen van de consument kunnen veranderen tijdens de looptijd van de lening. Dan kan het zijn dat je de afspraken die je met de consument hebt gemaakt over de lening ook wil of moet veranderen. In D.1 van de Voorwaarden en normen lees je wat kan en mag in bepaalde situaties.
Oplossingen als de consument de lening niet meer kan betalen
Kan jouw klant de lening met NHG niet meer betalen? En kan de klant financiële problemen niet zelf oplossen? Dan bieden wij je oplossingen om woningbehoud voor een consument te realiseren. We noemen dit woningbehoud-tools. In D.5 van de Voorwaarden en normen staan de regels hierover uitgewerkt.
Aanpassing van de lening
Aanpassing van de borgstelling na aanpassen van de lening
Verhoging van de lening om schulden te consolideren
Budget- of jobcoach
Woonlastenfaciliteit
We bieden geldverstrekkers per 1 januari 2024 meer mogelijkheden om de lening met NHG betaalbaar te maken of te houden als de consument de lening niet meer kan betalen en de problemen niet kan oplossen. Lees hier meer over de achtergrond en de wijzigingen.