Je klant helpen bij dreigende financiële problemen

In het kort

Dreigt er een betalingsachterstand bij je klant? Er zijn oplossingen beschikbaar via de geldverstrekker in samenwerking met NHG om een betalingsachterstand te voorkomen.

Mijn NHG is de online omgeving voor adviseurs en geldverstrekkers om aanvragen, wijzigingen en communicatie met NHG eenvoudig digitaal af te handelen. Nog geen account? Vraag direct een inlog aan. Vraag direct een inlog aan.

4 dingen die jij kunt doen als je klant financieel in de knel komt

Dreigt je klant de hypotheeklasten niet meer te kunnen betalen? Zet deze mogelijkheden in om verdere problemen te voorkomen.

  1. Informeer klanten over wat zij zelf kunnen doen om een betalingsachterstand te voorkomen.

  2. Gebruik de Beheertoets om te bepalen welke lasten je klant kan dragen. De toets, handleiding en login zijn beschikbaar via Mijn NHG.

  3. Kan je klant de lening met NHG niet meer betalen en lukt het niet om dit zelf op te lossen? Dan zijn er diverse middelen om woningbehoud toch mogelijk te maken. Dit noemen we Woningbehoud-tools. 

    Deze tools kunnen via de geldverstrekker worden ingezet om de betaalbaarheid te verbeteren of een gedwongen verkoop te voorkomen. De voorwaarden vind je in paragraaf D.5 van de Voorwaarden en normen.

  4. Probeer je de woning voor de consument te behouden? Maar is dit niet mogelijk binnen de Voorwaarden en normen? Dan mag je ons om een uitzondering vragen. Maar alleen als de consument wil meewerken aan de oplossing.

    Met behulp van een Uitzondering in Beheer (VUB) kan de lening misschien verantwoord worden voortgezet met de borgstelling van NHG. De geldverstrekker kan een VUB voorstellen via Mijn NHG*.

Mijn NHG is de online omgeving voor adviseurs en geldverstrekkers. Hier kun je als geldverstrekker onder andere aanvragen, wijzigingen en communicatie met NHG digitaal afhandelen. Denk aan het indienen van een Verzoek Uitzondering in Beheer.

Zo werken de Woningbehoud-tools

In deze video's leggen we per tool uit hoe je ze kunt inzetten om woningbehoud mogelijk te maken. Van het aanpassen van de lening tot het inzetten van een budgetcoach: je ontdekt wanneer je welke tool kunt gebruiken, hoe het werkt en waar je op moet letten.

Start met de introductievideo of kies een onderwerp om de video's te bekijken.

Aanpassing van de lening

Looptijd verlengen

Aanpassing van de borgstelling

Schulden consolideren

Aflossingsvrij maken van de lening

Woonlastenfaciliteit

Budget- of jobcoach

Woningbehoud-tools: vragen en antwoorden

Wat zijn woningbehoud-tools?

Woningbehoud-tools zijn maatwerkmiddelen die geldverstrekkers in kunnen zetten om de lening betaalbaar te maken en betaalbaar te houden. Dit is essentieel als de geldverstrekker er voor wil zorgen dat consumenten hun woning niet hoeven te verkopen als gevolg van onverwachte financiële problemen. Daarbij is het van belang consumenten met potentiële financiële problemen in een zo vroeg mogelijk stadium te helpen om een problematische schuldensituatie te voorkomen.

Het brede palet aan tools heeft als doel dat de geldverstrekker consumenten op maat kan helpen. De geldverstrekker mag deze tools inzetten op een lening met NHG maar dat hoeft niet.

Voor welke doelgroep mag een geldverstrekker de woningbehoud-tools inzetten?

Een geldverstrekker kan de tools inzetten voor consumenten in de volgende situatie:

  • De consument heeft een betalingsachterstand op de lening of verwacht wordt dat die een betalingsachterstand gaat krijgen.
  • De consument wordt geconfronteerd met een niet betaalbare lening met NHG door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van de partner of beëindiging van de relatie. Of de consument heeft hulp nodig bij het oplossen van gestegen uitgaven.
  • De consument heeft geen mogelijkheden om de betalingsproblemen zelf op te vangen.
  • De consument wil de woning behouden.
  • De consument werkt mee aan het voorkomen en oplossen van betalingsachterstanden.
  • Vastgesteld is dat woningbehoud in het belang is van de consument en dat duurzaam herstel mogelijk is.

De consument geeft aan dat hij binnenkort de lasten niet meer kan betalen door een inkomensdaling. De consument wil nu graag een aflosvrije lening, mag dat?

Dat zou kunnen als de consument voldoet aan de omstandigheden zoals beschreven in D.5.1 in de V&N 2025-1, en je voldoet aan de uitgangspunten zoals beschreven bij D.5.2. Het omzetten naar een lening in box 3 kan financiële ademruimte bieden, maar het is belangrijk dat de consument goed wordt geadviseerd. Aan het aflossingsvrij maken van de lening zijn immers ook risico’s verbonden.

Wat wordt bedoeld met ‘duurzaam herstel mogelijk’?

Met duurzaam herstel bedoelen we dat het mogelijk moet zijn een stabiele financiële oplossing en behoud van de woning voor de consument te realiseren voor de lange termijn. Of dit mogelijk is hangt af van de persoonlijke en financiële situatie van de consument. De geldverstrekker beoordeelt of een oplossing leidt tot duurzaam herstel.

Welke looptijd moet ik hanteren als ik schulden ga consolideren?

Bij het bepalen van de looptijd van geconsolideerde schulden is het belangrijk dat de looptijd past bij de achtergrond van het doel van de lening. Zijn de schulden bijvoorbeeld aangegaan voor de aankoop van een auto en moet deze in de toekomst worden vervangen? Hou dan bij de looptijd van de lening zo veel mogelijk rekening met deze situatie.

Kan ik voor onze klant meerdere tools gebruiken?

Ja, het is zeker mogelijk om een combinatie aan woningbehoud-tools in te zetten om woningbehoud te realiseren. Zolang inzet maar leidt tot duurzaam woningbehoud.

Zit je antwoord er niet bij?

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwste updates over Woningbehoud-tools, praktijkvoorbeelden, tips en andere NHG-ontwikkelingen direct in je mailbox.

Denk met ons mee

De Woningbehoud-tools zijn gemaakt voor professionals zoals jij. Heb je ideeën om de ze nog beter te maken? Laat het ons weten, alle suggesties zijn welkom.

Feedback

 

 

Neem contact op

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag * van 09:00 - 17:00 uur (tussen 12:00 - 13:00 niet bereikbaar) *Donderdag vanaf 10:30 uur

Kwijtschelding

Voor vragen m.b.t. kwijtschelding en restschuld. Een aanvraag kopie brief met beoordeling kwijtschelding is aan te vragen via kwijtschelding@nhg.nl met vermelding van naam, geboortedatum en het adres van de woning die verkocht is.

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 10:30-12:00, 13.00-17.00

Beheer

Voor vragen met betrekking tot lopende hypotheken waarbij de geldnemer financiële problemen heeft of verwacht te krijgen, of door een life event de lasten niet meer kan betalen.

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 10:30-12:00, 13.00-17.00

Handig voor jou

Voorwaarden en normen

Kennis & Innovatie

NHG Actueel