Meer inzichten via data exploraties
In gesprek met data specialist Laura van der Welle
Nieuwsgierig, oplossingsgericht en behept met een mentaliteit van Waar een wil, is is een weg. Dat tekent data-specialist Laura van der Welle. We schuiven bij haar aan tafel om meer te weten te komen over de data exploraties van NHG.
Maar eerst: wie is Laura?
Opgegroeid in Groningen en voor de liefde verhuisd naar letterlijk de andere kant van Nederland: Bruinisse in Zeeland. Afgestudeerd in Marketing Management & Marketing Intelligence begon ze ooit als data analist en makelaar bij Douglas Elliman in California. Daar hield ze zich bezig naast de verkoop van woningen in het hoge segment, met het meer datagestuurd maken van de vraag- en verkoopprijzen, mede door de unieke locatie. Terug in Nederland ging Laura werken bij een kleine startup die zich inzette voor de schuldhulpverlening en dan met name op het gebied van vroegsignalering. Na vijf jaar naderde de verhuizing naar Zeeland en koos ze voor een andere werkgever waarbij ze vrijer was in de opdrachten die ze zou gaan doen. Via via kwam ze in contact met NHG.

Waarom gekozen voor NHG?
In die eerste gesprekken kwamen gelijk al veel verschillende thema's voorbij: datagedreven werken, inzichten brengen met Power BI, het analyseren van betaalachterstanden, en de uitdagingen van de woningmarkt. Laura: “Voor mij was het een opsomming van alle tot dan toe opgedane ervaring, die ik graag in een nieuwe omgeving in de praktijk wilde brengen. Bovendien werk ik het liefst met data én met mensen en dat is iets wat centraal staat bij het project data exploratie.”
Maar wat zijn eigenlijk data exploraties?
Data exploraties zijn verkennende data-onderzoeken om kansen, patronen of problemen te ontdekken voordat we in detailanalyses of oplossingen duiken. Hiervoor gebruikt Laura interne data uit de garantieadministratie en externe data van partijen als CBS, Kadaster, Geomarkt en sinds kort Calcasa. Het doel is om voorbij de interessant-fase te komen, want veel is interessant, maar wat gaan we er dan mee doen? “In de gesprekken met de business leg ik hier ook de nadruk op. Het is belangrijk om voor ogen te houden waarom we iets willen onderzoeken en wat de toegevoegde waarde daarvan is.”
Kun je wat voorbeelden noemen?
Een mooi voorbeeld is een vraag vanuit team duurzaam: hoe staat het nou écht met de energielabels in Nederland? We beschikken namelijk wel over data met de meest recente energielabels, maar wat als iemand verduurzaamd heeft en geen nieuw label aangevraagd heeft? Is onze portefeuille dan niet veel groener dan we denken? Dat zou voor geldverstrekkers betekenen dat ze minder kapitaal hoeven aan te houden. Voor onszelf levert het input en onderbouwing op voor NHG-e en geeft het duidelijkheid over de bredere inspanning om in te zetten op duurzaam wonen. Momenteel staat de vraag uit bij het CBS om meer inzicht te krijgen in verbruiksdata, maar ook Calcasa kan met hun modelmatige energielabels hier iets in betekenen.
Een ander voorbeeld is het in kaart brengen van de impact van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, een onderwerp van Ontwikkelteam Thuis blijven wonen. We zijn aan het kijken of we op basis van groepen consumenten met bepaalde kenmerken de hypotheekhistorie in kaart kunnen brengen en zo een inschatting kunnen maken bij welke groep de afschaffing de grootste impact heeft en wat de kenmerken zijn van die groep.
Met Product Management heeft Laura recent een exploratie gedaan op transformatiebouw en waarborgcertificaten. Het idee was om op basis van BAG-data in kaart te brengen waar transformatiebouw heeft plaatsgevonden en om vervolgens te checken of er waarborgcertificaten zijn uitgegeven. Dit is namelijk niet altijd het geval en dat betekent voor de koper dat er geen hypotheek met NHG afgesloten kan worden. Een functiewijziging van een object (bijv. van winkel naar woning) is in zekere mate te traceren in de data, maar niet alle transformatiebouw is vervolgens voor koop bestemd. Daarnaast vergt het veel handmatige controle op projectniveau om te zien of het om turnkey woningen gaat. Laura: “Uiteindelijk hebben we vastgesteld dat de tijd die het onderzoek kost niet in verhouding staat tot de baten. En dus hebben we de stekker eruit getrokken, met als voordeel dat er weer tijd vrijkomt voor een nieuw onderwerp.”
Heel blij is Laura met de samenwerking met Calcasa, die deze zomer is begonnen. NHG voert samen met Calcasa een data-exploratie uit naar de ontwikkeling van energielabels binnen de NHG-portefeuille over de afgelopen tien jaar, vergeleken met landelijke trends. Daarbij onderzoeken we ook of energiebesparende maatregelen daadwerkelijk geleid hebben tot labelverbetering. Calcasa modelleert ontbrekende of oude energielabels, zodat we onze eigen registraties kunnen spiegelen aan hun model. Het onderzoek levert nieuwswaardige inzichten op voor het team Beleidsadvies én waardevolle input voor ontwikkelteams. Calcasa voert dit kosteloos uit en dit dient als startpunt voor een duurzame samenwerkingsvorm tussen Calcasa en NHG.
Wat levert het op?
Voor collega’s levert het vooral inzicht op in wat er allemaal mogelijk is met data en hoe je meer datagedreven kan werken. Laura: “Er is zoveel data beschikbaar, zowel intern als extern, waar we nog lang niet alle mogelijkheden van hebben benut. Ik hoop dat het helpt om vragen concreter te maken, om richting te kiezen en om beslissingen beter te onderbouwen.” Teams krijgen bijvoorbeeld visuals en analyses waarmee ze stakeholders makkelijker kunnen meenemen en waarmee ze zelf verder kunnen bouwen.
Ook de markt, denk aan geldverstrekkers, adviseurs of beleidsmakers, krijgt beter inzicht in risico’s, betaalbaarheid, trends en de effectiviteit van maatregelen. In die zin helpen data exploraties niet alleen NHG, maar hopelijk ook de sector als geheel. Meer transparantie en verdieping dus.
Tot slot, wat maakt dit werk nou juist zo leuk?
Laura: “Wat ik het leukste vind, is dat je echt samen met andere teams iets maakt. We ontdekken samen wat er in de data zit en welke richting dat ons opstuurt. Dat maakt het werk creatief, afwisselend en betekenisvol. De combinatie van analytische diepgang, samenwerking en maatschappelijke relevantie maakt dat geen exploratie hetzelfde is. Bovendien hoop ik naar het einde van het project te zien dat inzichten die we hebben gevonden direct impact hebben op hoe we consumenten ondersteunen of hoe we de sector verder brengen.”
