Stimuleren maatwerkoplossingen in beheer
Deze pagina
Er kan vaak meer dan je denkt
Een ingrijpend life-event, zoals een relatiebreuk, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, kan grote gevolgen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. Veel mensen willen in zo’n situatie het liefst in hun woning blijven wonen. Gelukkig is er vaak meer mogelijk dan je denkt.
Wij werken samen met geldverstrekkers aan het verbeteren van ondersteuning voor huiseigenaren met (verwachte) betalingsproblemen. Met behulp van de Beheertoets kan een adviseur bijvoorbeeld nagaan of een hypotheek nog betaalbaar is, of betaalbaar gemaakt kan worden. Zo wordt onnodige verkoop van de woning voorkomen.
Is de uitslag van de Beheertoets negatief? Dan betekent dat niet automatisch dat er geen mogelijkheden meer zijn. Als de adviseur inschat dat de hypotheek verantwoord en duurzaam voortgezet kan worden, dan kan dat vaak toch met NHG. Als daar een uitzondering op de standaardregels voor nodig is, kan de geldverstrekker bij ons een Verzoek Uitzondering in Beheer (VUB) indienen.
We verkennen samen met geldverstrekkers hoe we deze maatwerkaanpak breder kunnen inzetten. Dat geldt in beheersituaties bij zowel overwaarde als onderwaarde. Woningbehoud is niet alleen van belang bij een risico op restschuld; ook bij overwaarde is verkoop niet altijd de beste of meest duurzame oplossing, bijvoorbeeld als er geen geschikt alternatief beschikbaar is.
Door kennis en ervaring te delen, leren we welke oplossingen in de praktijk echt werken. Waar mogelijk verwerken we deze inzichten in onze regelgeving, zodat meer mensen passende ondersteuning kunnen krijgen op het juiste moment.
Wij roepen geldverstrekkers op om actief gebruik te maken van deze mogelijkheden. Wanneer woningbehoud wenselijk is, denken wij graag mee over een oplossing op maat.
Voordelen
-
Minder risico's en grotere kans op woningbehoud in moeilijke tijden
-
Oplossingen op maat door samenwerking en flexibiliteit
-
Minder financiële zorgen en meer stabiliteit
Extra aandacht voor Staat van de Woning
Heeft je klant problemen met de woning? Dan kan een Verzoek Uitzondering in Beheer (VUB) uitkomst bieden. Zaken als achterstallig onderhoud, structurele gebreken of noodzakelijke verduurzaming kunnen zorgen voor stress en onzekerheid.
Een bouwkundig rapport of actuele taxatie kan in dergelijke gevallen waardevolle aanvullende informatie bieden bij de beoordeling van de situatie.
Wat kun je doen als adviseur of geldverstrekker?
- Een goed beeld van de bouwkundige staat van de woning geeft extra inzicht
- Een duidelijke toelichting helpt om de VUB-aanvraag zorgvuldig te onderbouwen
- In het Document Werkprocessen 2025 vind je praktische handvatten, met name in hoofdstuk 4.2
Bekijk het Document Werkprocessen 2025 (PDF) voor meer informatie.
Met deze inzichten kun je als professional beter inspelen op situaties waarin maatwerk nodig is. NHG denkt hierin graag met je mee – met oog voor zowel de financiële als de fysieke staat van de woning.
Heb je vragen over de Staat van de Woning? Neem dan gerust contact met ons op.
Inzet van een VUB
Neem contact op
Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag * van 09:00 - 17:00 uur (tussen 12:00 - 13:00 niet bereikbaar) *Donderdag vanaf 10:30 uur
Kwijtschelding
Voor vragen m.b.t. kwijtschelding en restschuld. Een aanvraag kopie brief met beoordeling kwijtschelding is aan te vragen via kwijtschelding@nhg.nl met vermelding van naam, geboortedatum en het adres van de woning die verkocht is.
Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00
Donderdag 10:30-12:00, 13.00-17.00
Beheer
Voor vragen met betrekking tot lopende hypotheken waarbij de geldnemer financiële problemen heeft of verwacht te krijgen, of door een life event de lasten niet meer kan betalen.
Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00
Donderdag 10:30-12:00, 13.00-17.00