NHG als betrouwbaar vangnet

Deze pagina

We zetten ons actief in voor woningbehoud

We helpen consumenten bij betaalproblemen én bij het behoud van hun woning, ook wanneer het risico op een restschuld beperkt is door de stijgende huizenprijzen. 

Onze aanpak richt zich steeds meer op het voorkomen van problemen, in plaats van pas in actie te komen als de betaalproblemen al ontstaan zijn. We stimuleren geldverstrekkers om eerder in het proces passende oplossingen aan te bieden, zodat mensen op tijd geholpen worden en hun woonsituatie stabiel blijft.

Onze focus

Ruimte voor maatwerk op regelgeving

Als een lening verantwoord en duurzaam kan worden voortgezet, is een uitzondering op de NHG-regelgeving mogelijk.

Hulp bij dreigende financiële problemen

Verandert de financiële situatie van je klant? NHG biedt verschillende mogelijkheden om betalingsproblemen te voorkomen en woningbehoud mogelijk te maken.

Beheertoets en beheercriteria

Verandert de leefsituatie van jouw klant? Dan kun je onze Beheertoets doen. De toets maakt duidelijk wat volgens ons de maximale maandlast van jouw klant is. De beheercriteria vormen de basis van de Beheertoets.

"Vanuit onze maatschappelijke doelstelling als borg zijn we altijd op zoek naar manieren om toegevoegde waarde te blijven bieden voor consument en geldverstrekker. Daarom verkennen en verbeteren we, juist nu, mogelijke oplossingen voor de consument in beheer."

Lukas de Rooij, Product Owner ontwikkelteam Thuis Blijven Wonen

Veelgestelde vragen

Wat zijn woningbehoud-tools?

Woningbehoud-tools zijn maatwerkmiddelen die geldverstrekkers in kunnen zetten om de lening betaalbaar te maken en betaalbaar te houden. Dit is essentieel als de geldverstrekker er voor wil zorgen dat consumenten hun woning niet hoeven te verkopen als gevolg van onverwachte financiële problemen. Daarbij is het van belang consumenten met potentiële financiële problemen in een zo vroeg mogelijk stadium te helpen om een problematische schuldensituatie te voorkomen.

Het brede palet aan tools heeft als doel dat de geldverstrekker consumenten op maat kan helpen. De geldverstrekker mag deze tools inzetten op een lening met NHG maar dat hoeft niet.

Voor welke doelgroep mag een geldverstrekker de woningbehoud-tools inzetten?

Een geldverstrekker kan de tools inzetten voor consumenten in de volgende situatie:

  • De consument heeft een betalingsachterstand op de lening of verwacht wordt dat die een betalingsachterstand gaat krijgen.
  • De consument wordt geconfronteerd met een niet betaalbare lening met NHG door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van de partner of beëindiging van de relatie. Of de consument heeft hulp nodig bij het oplossen van gestegen uitgaven.
  • De consument heeft geen mogelijkheden om de betalingsproblemen zelf op te vangen.
  • De consument wil de woning behouden.
  • De consument werkt mee aan het voorkomen en oplossen van betalingsachterstanden.
  • Vastgesteld is dat woningbehoud in het belang is van de consument en dat duurzaam herstel mogelijk is.

Wat wordt bedoeld met ‘duurzaam herstel mogelijk’?

Met duurzaam herstel bedoelen we dat het mogelijk moet zijn een stabiele financiële oplossing en behoud van de woning voor de consument te realiseren voor de lange termijn. Of dit mogelijk is hangt af van de persoonlijke en financiële situatie van de consument. De geldverstrekker beoordeelt of een oplossing leidt tot duurzaam herstel.

Is een aflossingsvrije hypotheek mogelijk met NHG?

NHG staat onder voorwaarden toe dat je een lening geheel of gedeeltelijk aflossingsvrij kunt verstrekken of voortzetten. Dit geldt voor zowel box 1 als box 3 leningen. De regels over aflossingsvrij vind je onder andere in de Voorwaarden en normen; deel C.6.7 en deel D.5.3. 

Kan de looptijd van een bestaande NHG-lening worden gewijzigd?

Ja, de looptijd van een bestaande lening kan worden gewijzigd. Wat er kan en mag in bepaalde situaties lees je in deel D van de Voorwaarden en normen.

Zit je antwoord er niet bij?

Neem contact op

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag * van 09:00 - 17:00 uur (tussen 12:00 - 13:00 niet bereikbaar) *Donderdag vanaf 10:30 uur

Kwijtschelding

Voor vragen m.b.t. kwijtschelding en restschuld. Een aanvraag kopie brief met beoordeling kwijtschelding is aan te vragen via kwijtschelding@nhg.nl met vermelding van naam, geboortedatum en het adres van de woning die verkocht is.

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 10:30-12:00, 13.00-17.00

Beheer

Voor vragen met betrekking tot lopende hypotheken waarbij de geldnemer financiële problemen heeft of verwacht te krijgen, of door een life event de lasten niet meer kan betalen.

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 10:30-12:00, 13.00-17.00

Ga snel naar

Over NHG

Kennis en Innovatie

Woonlastenmonitor