Uitbreiding rekenhulp en factsheet

Persbericht 26 augustus 2020

NHG introduceert uitbreiding online rekenhulp en factsheet verduurzamen voor adviseurs

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij adviezen over verduurzaming, introduceert NHG een uitbreiding van de online rekenhulp en een factsheet verduurzamen. Een zuinige woning betekent een lagere energierekening, meer wooncomfort en minder CO2-uitstoot. Daarom helpt NHG adviseurs om consumenten bewust te maken van de financieringsmogelijkheden.

Op dit moment heeft ongeveer 40% van de woningen waarop een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is afgesloten, een energielabel van D – F. Slechts 12% van de woningen valt in de zuinigste categorie van energielabel A. Er zijn dus nog mooie stappen te zetten. Er zijn echter zoveel initiatieven op het gebied van verduurzaming dat het voor zowel consument als hypotheekadviseur niet bij te houden is. Om adviseurs te ondersteunen bij het creëren van overzicht, heeft NHG alle relevante informatie gebundeld en gereduceerd tot één overzichtelijke factsheet. Dit stelt adviseurs in staat om consumenten beter te informeren over de mogelijkheden van verduurzaming.

Uitbreiding online rekenhulp

Daarnaast heeft NHG de online rekenhulp, die vorig jaar is geïntroduceerd, uitgebreid. Met deze rekenhulp kan binnen enkele minuten berekend worden hoeveel de klant extra kan lenen voor verduurzaming. De uitkomst kan de adviseur vervolgens eenvoudig mee nemen in het advies. In eerste instantie was deze rekenhulp alleen te gebruiken bij de aankoop van een bestaande woning of bij het oversluiten van een hypotheek. Vanaf vandaag is de rekenhulp ook te gebruiken voor klanten die een nieuwbouwwoning kopen of de hypotheek verhogen.

NHG-bestuurder Carla Muters: “NHG zet zich samen met de markt in voor verantwoorde woonfinanciering. Het verduurzamen van de woning kan de eigenaar veel voordelen bieden, maar om een goede afweging te maken is overzicht nodig. Wij zien daarin een belangrijke rol weggelegd voor de hypotheekadviseur. Het is belangrijk dat zowel de adviseur als consument eenvoudig, duidelijk en snel inzicht krijgt in de mogelijkheden. Daar zet NHG zich samen met de markt voor in.”

Energiebesparende voorzieningen

In 2019 maakten bijna 11% van de consumenten die een hypotheek met NHG afsloten gebruik van deze mogelijkheid. Inmiddels benut ongeveer 14% van de consumenten die een hypotheek met NHG afsluit de mogelijkheid om extra te lenen om te verduurzamen.

Ook gebruik maken van de mogelijkheid om klanten beter te adviseren op het gebied van verduurzaming? Bekijk dan hier de factsheet verduurzamen en de uitgebreide online rekenhulp.

Alle contactgegevens

Als je vragen hebt aan één van onze medewerkers, aarzel dan niet en neem contact met ons op. Daar zijn we voor. We helpen je graag.

ICT

Bij vragen over inloggen in MijnNHG of over technische problemen kun je contact opnemen met afdeling ICT.

Werkdagen 9:00 - 17:00

Operations

Voor nieuwe NHG aanvragen, reguliere lopende hypotheken waarop een wijziging of aanvulling moet komen en vragen over de Voorwaarden en normen.

Voor vragen met betrekking tot reeds lopende hypotheken waarbij de geldnemer in de financiële problemen gaat (is) (ge)komen of door een life event de lasten niet meer kan betalen.

Voor vragen met betrekking kwijtschelding, restschuld en BKR-registraties.

Operations is telefonisch bereikbaar op:

Maandag 10:00-12:00, 13:00-17:00

Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 11:00-12:00, 13:00-17:00

Ketenpartner

Ketenpartners kunnen met vragen en suggesties terecht bij René van der Heeft.

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 10:30-17:00

Receptie

WTC, Stadsplateau 13, 3521 AZ, Utrecht

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Pers

Ben je journalist en heb je vragen aan NHG? Voor meer informatie of interview aanvragen kun je contact opnemen met Tamara Evers

Werkdagen 09.00 - 17.00

Veelgestelde vragen

Er is sprake van een tijdelijke verblijfsvergunning. Komt de klant dan toch in aanmerking voor NHG?

De werkgever vult bij de intentieverklaring : 'Ja, voor bepaalde tijd voor een duur van minimaal 12 maanden'. Moet er dan worden uitgegaan van het gemiddelde van de afgelopen 3 jaren of kan er worden uitgegaan van het inkomen op de werkgeversverklaring?

"Mijn consument is geen ondernemer en ook niet in loondienst. Hoe kan ik het inkomen meenemen?

Waar dien je van uit te gaan bij de verklaring voortzetting dienstverband op de werkgeversverklaring? Als er sprake is van een verlenging en deze is aangekruist: is er dan wel een intentie? 

Er is sprake van een keuzebudget. Kan ik die meenemen als toetsinkomen?

Klopt het dat je alimentatie mag meenemen voor de volledige looptijd als deze minimaal 10 jaar loopt?

Mijn klant werkt in het buitenland. Mag ik rekenen met het inkomen van deze buitenlandse werkgever?

Hoe werkt de Perspectiefverklaring?

Kan je inkomen genoten uit een buitenlandse valuta meenemen als toetsinkomen onder NHG?

Mijn klant ontvangt een WIA-uitkering. Mag ik dit als inkomen meetellen?

Mijn klant ontvangt een IVA-uitkering. Waar moet deze uitkering uit blijken?

Wat is een Perspectiefverklaring?

Wat zijn de voorwaarden van de werkgeversverklaring?

Zit je antwoord er niet bij?

De rol van NHG

NHG (Nationale Hypotheek Garantie) zet zich in om verantwoorde woonfinanciering voor meer consumenten mogelijk te maken. Dit doen we door samen met de markt meer consumenten toegang te bieden tot verantwoorde woonfinanciering, processen te verbeteren en te helpen bij woningbehoud en mensen een vangnet te bieden.