De aantrekkingskracht van NHG is nog steeds onverminderd hoog
10 juni 2025
Interview met Bjorn Jonkergouw, manager Financiën & Staf
Het jaarverslag 2024 van NHG is net gepubliceerd. We vroegen Bjorn Jonkergouw, manager Financiën & Staf van NHG om een toelichting op de belangrijkste cijfers.
Wat valt je op?
“Afgelopen jaar was het eerste jaar in onze meerjarenstrategie 2024-2026, waarin we drie strategische pijlers hebben. Betaalbaar thuis, vooral gericht op verantwoorde woonfinanciering en toegang tot de woningmarkt. Uit de cijfers blijkt dat wij als organisatie een hele stabiele factor zijn in hypothekenland. Al ruim tien jaar zijn er meer dan 100.000 garanties uitgereikt en in 2024 steeg dit aantal met nog eens 18% naar ruim 126.000 voor woningaankoop en -verbetering. En dat ondanks de krapte op de woningmarkt. Dit laat zien dat de aantrekkingskracht van een NHG onverminderd hoog is. Dat zien we ook terug in ons marktaandeel. Het aantal nieuwe NHG-garanties voor de aankoop van een bestaande woning als percentage van het aantal door particulieren aangekochte bestaande woningen waarbij de koopsom niet hoger is dan de NHG-grens. Het gaat hier om aankopen met én zonder hypotheek. Die was over 2024 77%.”

We zien dat we in toenemende mate worden ingezet in beheersituaties om consumenten te helpen in hun huis te kunnen blijven wonen. Daarvoor blijven we nieuwe tools ontwikkelen en ons product uitbreiden.
Bjorn Jonkergouw, manager Financiën & Staf
“Een tweede pijler is Thuis blijven wonen, over hulp bij betaalproblemen en woningbehoud. Ook in 2024 was het aantal ontvangen verliesdeclaraties erg laag (26). Vanwege de alsmaar stijgende huizenprijzen is de verkoopopbrengst van een woning in vrijwel alle gevallen voldoende om de hypotheekschulden te kunnen afbetalen. We zien dat we in toenemende mate worden ingezet in beheersituaties om consumenten te helpen in hun huis te kunnen blijven wonen. Daarvoor blijven we nieuwe tools ontwikkelen en ons product uitbreiden.
Uit recent eigen onderzoek voor de Woonlastenmonitor, die we vorig jaar twee keer uitbrachten en die we zojuist voor de 3e keer hebben gepubliceerd, blijkt dat er onder woningbezitters financiële zorgen leven, al zien we dat niet terug in de onze cijfers van betalingsachterstanden.
De derde pijler is Duurzaam thuis, waarin we nadenken over betaalbaar en eenvoudig verduurzamen. De pijler met de grootste uitdaging. We zagen het afgelopen jaar dat er veel huizen op de markt kwamen omdat beleggingspanden werden afgestoten. En dat zijn vaak niet de woningen met een gunstig energielabel. Zo'n 1/3 van onze portefeuille bestaat uit woningen met een energielabel D t/m G. We proberen samen met de markt op te trekken om zoveel mogelijk consumenten te mobiliseren verduurzamingsmaatregelen te nemen voor een hoger wooncomfort en lagere woonlasten. Bij aankoop van een woning is dat nog relatief eenvoudig. Daarvoor is ook de NHG-grens met 6% te overschrijden om deze maatregelen te financieren. Het grote vraagstuk zit bij de woningbezitters en zeker bij hen die nog niet - ook niet toen de rente historisch laag was - hun hypotheek hierop hebben aangepast. We verkennen op dit moment wat we hiervoor kunnen ontwikkelen om verduurzaming te stimuleren."
De kerncijfers
Waarom zoveel ruimte voor duurzaamheidsrapportage?
“Wij vinden zoals gezegd duurzaamheid een heel belangrijk thema. Niet alleen voor consumenten met een hypotheek met NHG, maar ook als organisatie zelf. Wat doen we zelf aan duurzaamheid, hoe groot is onze ecologische voetstap. In ons jaarverslag vind je een heel aardig overzicht van hoe we dat de afgelopen jaren vorm hebben gegeven. Wij zijn het niet verplicht volgens de wetgeving, maar voelen ons verplicht als maatschappelijke organisatie om hierin een voortrekkersrol te vervullen en vrijwillig uitgebreid inzage te geven in alle relevante cijfers en maatregelen op dit gebied. Ik haal er een belangrijk cijfer uit, nl. die van onze beleggingen. Wij hadden ons voorgenomen om binnen vijf jaar 25% van ons vermogen te beleggen in duurzame obligaties. Dat hebben we vorig jaar, al binnen twee jaren, bereikt. Onze nieuwe doelstelling is dat minstens 40% van alle nieuwe beleggingen duurzaam wordt belegd.”
Eigen mensen
“Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. Zij maken het verschil in hun dagelijkse werkzaamheden, zowel intern als ten behoeve van de consument. Als MT stimuleren we hen om het beste uit zichzelf te halen. We creëren een cultuur van continue ontwikkeling met passende, concurrerende arbeidsvoorwaarden in een heerlijke werkomgeving. Dit wordt al jaren gewaardeerd met een hoge medewerkerstevredenheid van 8,8! Daarom zijn we enorm trots op het feit dat we opnieuw uitgeroepen zijn tot World-Class Workplace (Beste werkgever).”